Geschiedenis van de Honda Magna

De modelbeschrijvingen op de pagina slaan hoofdzakelijk op de Amerikaanse modellen.

Dit om enkele redenen:

  • Hier is simpelweg de meeste informatie over te vinden.
  • De meeste Magna’s die in Nederland rondrijden zijn VS-modellen, enkele uit Canada, of UK, alle modellen tot het ’94 model zijn sowieso import motoren aangezien Honda-NL in dit jaar voor het eerst de (derde generatie) Magna in zijn modellijn voerde.

We hebben niet de intentie volledig te zijn, maar wel zo volledig mogelijk.

Per model zijn steeds alleen de grootste “zichtbare” verschillen genoemd in vergelijking met het voorgaande jaar.

 

Ruwweg is de modellijn van de Magna (afgezien van cilinderinhoud) in 3 periodes op te delen:

 

  • de 500 cc / V30 Magna
  • 1982-1986, de “vroege” Magna (1e generatie)
  • 1987-1988, de Super Magna (2e generatie)
  • 1994-later, de “late” Magna (3e generatie)
  • de 1100 cc / V65 Magna

 

500cc / V30

VF500C ’84  V30 Magna (VF500CL in Californië)

 

werd geleverd in 2 kleuren:

Candy Andromeda Rood en
Zwart.
Het “HONDA” tanklogo is recht.
Op de zijkappen staat “V30 Magna”.
De koplamp is rechthoekig en verchroomd staal.
2 ronde claxons en een verchroomd 4 in 2 Uitlaatsysteem.
De comcast gietwielen hebben rechte  “dubbele” spaken.
De motor is voorzien van een enkele schijf met dubbelzuiger remklauw in het voorwiel en een trommelrem  achter.


Het vloeistofgekoelde 498cc DOHC 16-kleppen V4 motorblok levert 64 pk bij 11000 tpm en een koppel van 45Nm bij 10000 tpm.
De aandrijving gebeurt  via een 6-versnellingsbak en een ketting.
Vanaf serienr. JH2PC1300-EM000028, Californië: JH2PC1317-EM000004

 

De VF500C’ 85 V30 Magna werd in 1985 geleverd in 2 kleuren:
Zwart of
Candy Wineberry Rood.
Het “HONDA” tank logo is gekromd.
Vanaf serienr. JH2PC130-FM100001

 

 

700cc (V42) / 750cc (V45)

Candy Maroon en
Candy Imperial Blue.

Het “HONDA”-tank logo is recht.
Op de zijkappen staat “V45 MAGNA”.
De koplamp is rond en verchroomd staal.
Zowel het voor- als achterspatbord zijn verchroomd.
Het zadel bestaat uit 1 geheel.

 

De achterschokdempers hebben een apart aluminium oliereservoir.
De motor is voorzien van 2 remschijven met dubbelzuiger remklauwen in het voorwiel en een trommelrem aan de achterzijde.
De 2 uitlaatdempers hebben een “megafoon”model.
De Comcast wielen hebben spaken in een sterpatroon.
De snelheidsmeter gaat tot 135 mph.
De tank heeft een inhoud van 14 liter inclusief 4 liter reserve.
Het vloeistofgekoelde 748CC 16-kleppen V4 motorblok levert 82 pk bij 9500 tpm en een koppel van 68 Nm bij 7500 tpm. 
De overbrenging gaat via een 6-versnellingsbak en cardan naar het achterwiel.
framenummerss JH2RC071-CM000033 tot 027062

 

De VF750C’83 V45 Magna werd in 1983 geleverd in 2 kleuren:
Candy Maroon en
Zwart.
De groeven in de voorrem zijn gekromd ipv recht.
De snelheidsmeter gaat tot 150 mph.
Het vloeistofgekoelde 748CC 16-kleppen V4 motorblok levert 86 pk bij 9500 tpm en een koppel van 68 Nm bij 7500 tpm.
Framenummers JH2RC071-DM100011 tot 122819.

 

De VF700C ’84 Magna werd in 1984 geleverd in 2 kleuren:
Zwart en
Candy scorpion Red.
Op de zijkappen staat MAGNA.
De rechthoekige koplamp en beide spatborden zijn verchroomd.
Het zadel is 2-delig.
De achterschokbrekers hebben geen apart reservoir meer. 
De Comcast wielen hebben “dubbele” spaken.
Het vloeistofgekoelde 699CC 16-kleppen V4 motorblok levert 80 pk bij 9500 tpm.

Framenummers RC210-EM000002 tot 014552, Californië: RC211-EM000003 tot 002300

 

De VF700C ’85 Magna werd in 1985 geleverd in 2 kleuren:
zwart en
Candy Scorpion Red.
Het “HONDA”-tank logo is gekromd.
De Comstar wielen zijn 5-spaaks.
Het achterspatbord is in kleur meegespoten.
De 2 verchroomde uitlaten zijn van het “sigaar”-model.
De sissybar wordt als standaard uitrusting geleverd.
De carterdeksels en het deksel over de waterpomp zijn blank aluminium.

De luchtfilterkappen hebben een spitsere vorm en er is een Magna-logo ingegraveerd.
Dit logo is ook in het berijdersdeel van de buddy en het sissybarkussentje ingeperst.
De 2e benzinetank onder het zadel is komen te vervallen, hiermee is de tankinhoud van 14 naar 13.5 liter teruggebracht (inclusief 3.5ltr. reserve)
De gelijkrichter / spanningsregelaar zit niet langer onder het rechter zijdeksel, maar is verhuisd naar onder de accu.
Framenummers RC210-FM100006 tot 108900, Californië: RC211-FM100007 tot 101325.

 

De VF700C ’86 werd geleverd in 2 kleuren:
zwart en
Candy Glory Red.
Het zijstandaard is ook verchroomd.
Framenummers RC210-GM200003 tot 208928, Californië: RC211-GM200001 tot 201250

 

 

Supermagna (700cc / 750cc)

De VF700C ’87 Super Magna werd geleverd in 2 kleuren:
Candy Wave Blauw en
Candy Bourgogne Rood.
Het achterwiel is een gesloten, blank aluminium wiel en het voorwiel heeft nog maar 1 remschijf.

Het motorblok is  aluminiumkleurig gespoten.
De 4 chromen uitlaten staan schuin omhoog.
Het luchtfilterhuis is zwart geribbeld met een MAGNA embleem.
Ook de radiatorkappen zijn zwart. Het contactslot zit nu rechts onder de tank ipv bij het stuur.
De ronde koplamp en de tellerbehuizing zijn verchroomd.

De buikspoiler is zwart.
De tank heeft een inhoud van 13 liter inclusief 3 liter reserve.
Framenummers RC210-HM300007 tot 303508 en HA305001 tot 310415, Californië: RC211-HM300006 tot 300514 en HA305003 tot 311015.

 

De VF750C’88 V45 Super Magna werd geleverd in 2 kleuren:

Zwart en
Candy Bourgogne Red.

Op de tank staat in zilver “MAGNA”,
op het luchtfilterhuis staat “V45”.
De buikspoiler is in kleur meegespoten.
Framenummers: vanaf RC280-JA100001, Californië: vanaf RC281-JA100001.

 

 

De VF750C

De VF750C ’94  V45 Magna werd geleverd in 3 kleuren:
Magna Red,
Zwart of
Pearl Shining Yellow.

De tellerbehuizingen, kleppendekselkappen en luchtfilterbekappingen zijn verchroomd.

De spatborden zijn in kleur meegespoten.  

Het tank logo is een gestyleerd “MAGNA”op een zwart/wit geblokte cirkel.
De 4 uitlaten wijzen recht naar achter en zijn van het “slash-cut” type.
De gietwielen hebben 5 “gebogen” spaken.
De tank heeft een inhoud van 13.6 liter, inclusief 3 liter reserve.
Het 748 CC motorblok levert 87 PK bij 9000 tpm en een koppel van 71 NM bij 7500 tpm.
De overbrenging geschiedt via een 5 versnellingsbak en een o-ring ketting.
Framenummers vanaf JH2RC430-RM000004.

 

De VF750C ’95 V45 Magna werd geleverd in 2 kleuren:
Candy Glory Red en
Pearl Shining Yellow.

Framenummers vanaf JH2RC430-SM100001.

 

De VF750CD ’95 V45 Magna Deluxe werd geleverd in 2 kleurcombinaties:

Pearl Paragon Purple met Pearl Fadeless White en

Black met Pearl Salem Mint.

Het stuurkuipje is in dezelfde kleurcombinatie gespoten.

Framenummers vanaf: JH2RC433-SM000001.

 

De VF750C ’96 V45 Magna werd geleverd in 4 kleuren:

Pure red,

Pearl Shining Yellow,

Zwart of

Oranje. Het tank-logo is gewijzigd in een gestileerd zilvergrijs “Magna”.

Het vermogen zakte licht naar 85 PK bij 9000 tpm met een koppel van 70 Nm bij 7500 tpm. Framenummers vanaf JH2RC430-TM200001.

 

De VF750CD '96 V45 Magna Deluxe werd geleverd in 2 kleurencombinaties:

Pearl Paragon Purple met Pearl Fadeless White of

zwart met Pure Red.

Het patroon van de kleurencombinatie is gewijzigd.

Framenummers vanaf  JH2RC433-TM000001.

 

De VF750C ’97 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart.

Framenummers vanaf JH2RC430-VM300001.

 

De VF750C2 ’97 V45 Magna werd geleverd in 2 kleurcombinaties:

Pure Red met Zwart of 

Zwart met Pearl Shining Yellow.

Framenummers vanaf JH2RC433-VM200001.

 

De VF750C’98 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart.
Framenummers vanaf JH2RC430-WM400001.


De VF750C2 ’98 V45 Magna werd geleverd in 2 kleurenschema’s:

Zwart met Terra Metallic Silver en

Zwart met Pearl Sparkling Blue.

Framenummers vanaf JH2RC433-WM300001.

 

De VF750C ’99 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart

 

De VF750C2 ’99 V45 Magna werd geleverd in 1 kleurencombinatie: Zwart met Oranje

 

De VF750C ’00 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart

 

De VF750C ’01 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart

 

De VF750C ’02 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Zwart

 

De VF750C ’03 V45 Magna werd geleverd in slechts 1 kleur: Candy Blue

 

 

1100cc / V65

 De VF1100C ’83 V65 Magna werd geleverd in 2 kleuren:

 

Pearl Siren Blue en

Candy Maroon.

De Comcast wielen hebben stervormige spaken.

Het woord “HONDA” op het tank logo is recht.

De snelheidsmeter loopt op per 10 mijl, eindigend op 0 (30, 40, 50, enz..)

De richtingaanwijzers zijn zelf-uitschakelend.

Het stuur bestaat uit 3 aparte delen. De gekozen versnelling en vloeistoftemperatuur worden digitaal weergegeven.
De motor is voorzien van een kabelslot met glasfiber kern als antidiefstal systeem.

De tankinhoud bedraagt 17 liter, Inclusief 3,5 liter reserve. Het vloeistofgekoelde 1098 CC 16-kleppen V4 motorblok levert 124 pk bij 9500 tpm en een koppel van 95 Nm bij 7500 tpm.

Het achterwiel wordt via een 6-versnellingsbak en cardan aangedreven.

Framenrs van SC120-DM000029 tot 017677

 

De VF1100C ’84 V65 Magna werd geleverd in 2 kleuren:

Zwart en

Candy Andromeda Red.

De Comcast gietwielen hebben rechte “dubbele” spaken.

Het stuur bestaat uit 1 deel.

Het vloeistofgekoelde 1098 CC 16-kleppen V4 motorblok levert 120 pk bij 9500 tpm en een koppel van 93 Nm bij 7500 tpm.
Framenummers van SC120-EA100001 tot117064, Californië: SC121-ea100004 tot 117067.

 

De VF1100C ’85 V65 Magna werd geleverd in 2 kleuren:

Zwart en

Pearl Vintage Red.

De Comcast gietwielen zijn verchroomd.

Het woord “HONDA” op het tank logo is gekromd.

De snelheidsmeter loopt op per 10 mijl, eindigend op 5 (35, 45, 55, enz).

De richtingaanwijzers zijn niet meer zelfuitschakelend, maar worden uitgeschakeld door een druk op de knop.

Framenummers van SC120- FA200006 tot 208465, Californië SC121-FA200001 tot 206845

 

De Vf1100C ’86 V65 Magna werd geleverd in 2 kleuren:

Zwart en

Candy Glory Red.

De rem- en koppelingshendel zijn instelbaar dmv een schroefsysteem.

Het kabelslot met glasfiber is vervallen.

Het koppelingsdeksel is in Blank aluminium uitgevoerd.

De zijstandaard is verchroomd.

Framenummers van SC120-GM300101 tot 304425, Californië: SC121-GM301306 tot 302625.