Onderhoud van je Magna

Ken je de eerste levensbehoeften van je eigen motor?
Enkele praktische tips waarmee je kleine onderhoudswerkzaamheden zelf kunt bijhouden:

  • Controle Bandenspanning
  • Verlichting
  • Motor Accu
  • Remmen
  • Oliepeil
  • Ketting en Cardan
  • Koelvloeistof
  • Het juiste motorslot
  • De Motordealer

  • Het werkplaatsboek (Engelse uitvoering van Hymer) (je kunt ook dat van Clymer nemen. Is een kwestie van de voorkeur die je hebt) 

Controle Banden

Regelmatige controle van de banden is heel belangrijk.
Allereerst controleer je de banden op oneffenheden zoals spijkers die in de band zitten en het profiel van de banden. Wettelijk moet een profiel van een motorband voldoen aan ten minste 1,0 mm diepte (in het midden van het loopvlak), nog veiliger is 1,5 tot 2,0 mm.

Tevens controleer je de bandenspanning. Een goede bandenspanning zorgt voor een betere wegligging, kortere remweg en een langere levensduur van de banden.
Houd je hierbij aan de opgave door de fabrikant. 

 

Verlichting

Deugdelijke verlichting en veiligheid gaan hand in hand.
Controleer voor elke rit de verlichting (groot, dim-, voor-, achter- en remlicht) en de knipperlichten van de richtingaanwijzer. Een reservezekering in de bagageruimte kan geen kwaad.

 

Accu

Ook de accu moet regelmatig gecontroleerd worden.
De hoeveelheid accuvloeistof moet tussen het minimum- en maximum streepje staan. Vervang bij lekkage de accu direct.
Pas op voor aanraking van het accuzuur met huid, ogen of kleding.

 

Remmen

Controleer bij hydraulisch bediende schijfremmen altijd vóór een rit of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit. Is dit niet zo, dan kan dit wijzen op versleten remblokken. Dit kun je ook checken door je remhendel in te knijpen. Voelt de remdruk sponzig aan, dan kan er een lekkage in het gesloten remvloeistof systeem zijn.
Belangrijk is dat je regelmatig de remvloeistof ververst, remvloeistof is hygroscopisch, dwz dat het water aantrekt, en oude remvloeistof kan dan namelijk water of luchtbelletjes bevatten en dat is funest voor de remwerking.
Kijk bij trommelremmen of de controlepunten op de trommel en het bewegende deel voldoende afstand hebben bij het ‘activeren’ van de rem.
Los van bovenstaande zaken, moeten de remmen uiteraard gewoon goed werken.

 

Oliepeil

Check regelmatig het oliepeil.
Op de meeste moderne motorfietsen kun je dit via een kijkglaasje aflezen. De Magna heeft een peilstokje. Halverwege het peilglas is goed. Op de peilstok moet de olie zich tussen de minimum- en maximum markering bevinden.
Zorg er in elk geval voor dat de motor niet warm is en recht staat (bij voorkeur op de middenbok).
Veeg voor gebruik het peilstokje schoon. Is de motor lange tijd niet gebruikt? Laat dan de olie vervangen.

 

Ketting en Cardan

De Magna is uitgevoerd met een cardan of met een ketting.
Daarbij moet je wel in de gaten houden of deze goed gesmeerd is/wordt.
In het midden van het langste rechte stuk moet de ketting ongeveer 3 cm op en neer kunnen bewegen. Bij regenweer en voor lange ritten is het raadzaam vaker de kettingspray te gebruiken.
Controleer bij cardanaandrijving het oliepeil goed en of de as niet lekt.

 

Koelvloeistof

De motor van de Magna's is vloeistofgekoeld. Deze motor moet regelmatig worden gecheckt of er nog voldoende vloeistof in het reservoir zit.
Draai nooit in één keer de dop van de radiator of het expansievat open als de motor nog warm is! De hete koelvloeistof kan nog onder druk staan en spontaan gaan koken, waardoor je brandwonden kunt oplopen.
Bij moderne motorfietsen is het niveau direct af te lezen en hoeft het systeem niet geopend te worden. 

 

Het juiste motorslot

Zorg voor een slot van het type dat de verzekeraar in zijn voorwaarden van je eist.
Is een ART-slot vereist, gebruik dit dan ook. Anders hoef je bij diefstal niet op vergoeding te rekenen.
Wil de verzekeraar een ART-beugelslot, gebruik dan geen schijfremslot. Anders krijg je bij diefstal de schade niet uitgekeerd.

 

De Motordealer

Voor de rijders die regelmatig met de motor op pad zijn of in het verleden vele kilometers hebben gemaakt, zullen deze onderhoudstips gesneden koek zijn. Toch zijn er veel motorrijders bij wie er lange periodes tussen hun ritten zitten, of die het niet prettig vinden de aanbevolen kleine technische ingrepen zelf uit te voeren. Ben je niet zeker van je zaak of heb je een lange rustpauze moeten inlassen voor je motor? Dan is het altijd het beste om je motordealer te raadplegen.

 

 


Werkplaatsboek (Engelse versie van Hymer)


De hoofdstukken van handboek is als pdf te downloaden via de onderstaande links. 

 

Introductie van de Honda V45/65 Sabre & Magna (VF700, 750 & 1100 V-Fours

Download
Eerste deel van de Introductie.
ivm de grootte zijn sommige hoofdstukken gesplitst.
Chapter 0 Introduction_Deel1.pdf
Adobe Acrobat document 6.5 MB
Download
Tweede deel van de Introductie
ivm de grootte zijn sommige hoofdstukken gesplitst.
Chapter 0 Introduction_Deel2.pdf
Adobe Acrobat document 6.0 MB

 

Chapter 1: Tune-up and routine maintenance

Download
Eerste deel van het eerste hoofdstuk
Chapter 1 Tune-up and routine maintenanc
Adobe Acrobat document 7.0 MB
Download
Tweede deel van het eerste hoofdstuk
Chapter 1 Tune-up and routine maintenanc
Adobe Acrobat document 6.4 MB

 

Chapter 2: Engine, clutch and transmission

 

Download
Eerste deel van het tweede hoofdstuk
Chapter 2 Engine, clutch and transmissio
Adobe Acrobat document 4.5 MB
Download
Twee deel van het tweede hoofdstuk
Chapter 2 Engine, clutch and transmissio
Adobe Acrobat document 6.1 MB

 

Chapter 3: Cooling system

 

Download
Het derde hoofdstuk
Chapter 3 Cooling system.pdf
Adobe Acrobat document 4.7 MB

 

Chapter 4: Fuel and exhaust systems

 

Download
Eerste deel van het vierde hoofdstuk
Chapter 4 Fuel and exhaust systems_Deel1
Adobe Acrobat document 6.9 MB
Download
Tweede deel van het vierde hoofdstuk
Chapter 4 Fuel and exhaust systems_Deel2
Adobe Acrobat document 6.6 MB

 

Chapter 5: Ignition system

 

Download
Het vijfde hoofdstuk
Chapter 5 Ignition system.pdf
Adobe Acrobat document 3.9 MB

 

Chapter 6: Frame, suspension and final drive

 

Download
Eerste deel van het zesde hoofdstuk
Chapter 6 Frame, suspension and final dr
Adobe Acrobat document 5.6 MB
Download
Tweede deel van het zesde hoofdsuk
Chapter 6 Frame, suspension and final dr
Adobe Acrobat document 7.8 MB

 

Chapter 7: Brakes, wheels and tires

 

Download
Eerste deel van het zevende hoofdstuk
Chapter 7 Brakes, wheels and tires_Deel1
Adobe Acrobat document 4.7 MB
Download
Tweede deel van het zevende hoofdstuk
Chapter 7 Brakes, wheels and tires_Deel2
Adobe Acrobat document 6.5 MB